زیتون به عنوان یکی از باارزشترین میوه‌های خوراکی و روغنی جهان شناخته می‌شود که دراین میان شهرستان طارم، به عنوان یکی از شهرستان‌های هفتگانه استان زنجان، قطب تولید زیتون کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،در ایران شاید کمتر منطقه‌ای را بتوان یافت که طبیعتی همانند طارم داشته و در آن انواع محصولات کشاورزی و باغی به تنوع قابل کشت باشد.
 
شهرستان طارم هندوستان ایران است و باغات و اراضی این شهرستان پذیرای کشت انواع محصولات کشاورزی است که بدون شک زیتون سر آمد همه این محصولات محسوب می‌شود، شهرت، ویژگی و کیفیت بی نظیراین محصول آن را به محصولی استراتژیک در سطح استان زنجان و منطقه تبدیل کرده است.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران

این شهرستان رکورد دار تولید زیتون در دنیا و از نظر وسعت باغات بارور و تولید محصول زیتون، جایگاه برتری در کشور دارد.

برکت زیتون طارم فراتر از استان زنجان

در فصل پاییز وقتی گذرت به این شهرستان می‌خورد می‌توانی درختان پربار زیتون را ببینی که برکاتش نه تنها مردم این دیار را سیراب می‌کند بلکه آثار این میوه بهشتی فراتر از استان رفته و کیلومتر‌ها دورتر تعداد زیادی از برکت این میوه  درخت صلح نان بر سر سفره هایشان می‌برند.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران

در فصلی از سال با قبول کارگران فصلی از استان‌های مختلف کشور به ویژه گیلان، اردبیل، شهرستان‌های استان زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، شهرکرد، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و...،  که برای یافتن شغل در این شهرستان حضور می‌یابند برکتش را به رخ می کشد .
 
به طوری که امسال از مرحله داشت تا برداشت این محصول به طور میانگین ۶ هزار کارگر مهمان سفره این میوه بهشتی شدند.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
و در فصلی دیگر با محصولاتش چرخ  های کارخانه ای  را می چرخاند که  فراورده های این میوه را  راهی بازار جهانی می کنند.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 

اینجا طارم بزرگترین تولید کننده زیتون  در کشور

اینجا طارم زنجان فرقی نمی‌کند اول پاییز باشد یا اول زمستان، بار اول پائیزش مشتری خاص خود را دارد، بار اول زمستانش که روغن این میوه بهشتی است هم که نمونه ندارد.

زیتون این میوه بهشتی کار و کاسبی که نه زندگی حاج محمد وبیش از ۸ هزار بهره بردار دیگر را رونق بخشیده است.
 
محمد شفیعی زیتون کار نمونه زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: امسال ۴ تن زیتون روغنی آوردم که به اندازه ۲۲ درصد روغن داد.
 
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
اسکندری مدیر جهاد کشاورزی طارم  در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: محصول زیتون با سطح زیر کشت ۲۰ هزارو ۱۸۶ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی شهرستان به خود اختصاص داده است که از این میزان ۱۵ هزار و ۶ هکتار باغات بارده و ۵ هزار و ۱۸۰ هکتار باغات غیر بارده و جوان است.
 
پربرکت همچون زیتون

او اظهار کرد: از مجموع این سطح زیر کشت امسال در حدود ۴۵ هزار تن محصول زیتون برداشت شد که ۳۱ هزار ۵۰۰ تن از این مقدار بصورت زیتون کنسروی و ۱۳ هزارو ۵۰۰ تن نیز بصورت زیتون روغنی برداشت شده است.

به گفته این مسئول  از این میزان زیتون روغنی ۲ هزار و ۱۶۰ تن روغن زیتون استحصال شود که بیش از ۲۵ درصد از سهم تولید روغن زیتون کشور را شامل می‌شود.

او ادامه داد:کار استحصال روغن زیتون توسط ۸ واحد روغن کشی فعال در سطح شهرستان در حال انجام است؛ و روغن تولیدی علاوه بر مصرف خود استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.
 
پربرکت همچون زیتون

مدیر جهاد کشاورزی طارم افزود: ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان شامل: زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری وگلوله زیتون است که رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیرکشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارا است و از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می‌توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا و خصوصیات خوب در حال گسترش است.

اسکندری گفت: زیتون تولیدی شهرستان به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان بصورت کنسرو زیتون صادر می‌گردد و همچنین در بحث صادرات خارج از کشور نیز کشور‌های عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان بازار‌های هدف صادرات زیتون کنسروی است.

امسال حدود ۴۵ الی ۵۰ هزار تن محصول زیتون اعم از کنسروی و روغنی برداشت شد که طبق آخرین آمار بیش از ۴۵ در صد زیتون طارم تا سال ۹۵ به صورت خام فروخته می‌شد این آمار از سال ۹۵ تغییراتی مثبت داشته است

جزو نقی معاون فرماندار طارم می‌گوید: ۷۰ درصد محصول زیتون طارم به صورت کنسروی و ۳۰ درصد به صورت روغنی به بازار عرضه می‌شود.

او ادامه می دهد: برای جلوگیری از خام فروشی ۸ واحد فرآوری زیتون در طارم فعالیت  می کنند
 

برکات زیتون فراتر از استان زنجان

حالا دیگر با افزایش تولید این میوه ۸ واحد فراوری برای جلوگیری از خام فروشی این محصول کافی نبود تا اینکه برای فرآوری زیتون تولیدی طارم کارآفرین مشهدی دست به کار می‌شود.


اینجا مشهد بزرگترین کارخانه فرآوری زیتون در کشور

بزرگترین کارخانه فرآوری زیتون در کشور در سال ۹۵ در مشهد راه اندازی شداین کارخانه به تنهایی برای ۱۲۰۰ نفر شغل ایجاد کرده و همین روند باعث شده از سال ۹۵ تا به امروز اشتغال این حوزه از ۸ هزار نفر به ۱۰ هزار نفر برسد.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
بالغ بر ۲۵۰۰ تن زیتون در سال فرآوری می‌شود ۱۵۰۰ تن آن از منطقه طارم در استان زنجان دریافت می شود

دکتر نبی مدیرعامل واحد فرآوری زیتون مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید:این کارخانه در قالب سه مجموعه تولیدی و با ظرفیت دریافت سالانه بالغ بر ۵ هزار تن زیتون و ۳ هزار تن تن روغن زیتون به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد فرآوری و صادر کننده فراورده‌های زیتونی در کشور مشغول به فعالیت می‌باشد.
 
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
        پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
نبی می‌گوید: بیش از ۷۰ در صد زیتون خام این کارخانه از طریق طارم استان زنجان تامین می شود.
 
این کارآفرین می افزاید:به علت کیفیت بالای زیتون طارم صادرات آن به راحتی انجام می‌شود.

اوادامه می دهد:کسانی که نگاهی به صادرات و اشتغال دارند باید به بازار‌های جهانی فکرو تکیه کنند.
 
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران

 

به نام ایران... به کام ایران...

نبی می گوید :زیتون‌های طارم زنجان در این کارخانه به ۴۰ نوع محصول تبدیل می‌شود و ۳۰ درصد آن درداخل کشور و ۷۰ درصد آن به ۱۸ کشور از جمله، روسیه، گرجستان، ارمنستان، امارات، آلمان و عراق با نشان ایران صادر می‌شود.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران

در حالیکه که تا سال ۹۵ کشور‌هایی مثل گرجستان، ارمنستان و روسیه زیتون طارم را بصورت خام خریداری و بعد از فرآوری در کشور خود به نام خود صادر می‌کردند حالا آن‌ها مجبورند محصولات فرآوری شده ایران را خریداری کنند.

یکی از کارگران این کارخانه می‌گوید: محصولات تولیدی این کارخانه به تمام استان‌ها صادر میشود.
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران

این کارگر زحمتکش حمایت مردم از خرید محصولات ایرانی را موجب پیشرفت کشور و چرخش چرخ کارخانه های می داند.
 

افزایش صادرات زیتون 

دکتر عین اللهی رییس بخش تحقیقات اقتصادی ، اجتماعی و ترویج مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می گوید: فراورده های زیتون نظیر روغن زیتون در جهان منافع زیادی را برای کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده دارد .
 
او افزود : ایران نیز می‌تواند با افزایش سطح زیرکشت و توجه به عملکرد این محصول موجب رشد تولید زیتون و در نتیجه  افزایش صادرات  و  درآمد‌های ارزی مناسبی را برای خود کسب کند.
 
رییس بخش تحقیقات اقتصادی ، اجتماعی و ترویج مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی زنجان می گوید:طبق آخرین تحقیقات فائو در سال ۲۰۱۶ صادرات زیتون از کشور فقط یک تن بوده  این مقدار در سال ۲۰۱۷  به ۶۰ تن  و به ارزش ۱۲۸ هزار دلار افزایش  یافته است.
 
 
پربرکت همچون زیتون/ به نام ایران... به کام ایران
 
او ادامه می‌دهد: همچنین زنجان بر اساس آخرین آمار جهاد کشاورزی استان زنجان  با  سطح زیر کشت ۱۹ هزارو ۲۷۶ هکتار  و تولید بیش از۳۰
 هزار تن جایگاه نخست را در تولید زیتون در کشور را دارد.
 
 پیش بینی می شود سال آینده میزان تولید زیتون طارم به بیش از ۴۰ هزار تن برسد این یعنی با فرآوری این محصول تا چند سال می شود اشتغال و سود آوری را با این درخت صلح تضمین کرد.
 
گزارشی از زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
دوکتور فخرالدين قانت
۱۱:۴۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
چه قسمى ميتوانيم نماينده براى فروش زيتون و تيل زيتون شما در افغانستان باشيم، قيمتها را واضح و شماره واتس آپ ارسال نماييدتشکر